Életegyensúly a mindennapokban mozgásos terápia segítségével
Mozgásterápia az idegrendszer
érési folyamatainak megtámogatásáért
és a magabiztos mindennapokért…
-
Tanulási nehézségek és tanulási zavarok
-
-
Kis és nagymozgások fejletlensége, ügyetlenség, állandó csetlés-botlás, a test irányításának nehézségei
Mozgásterápia a testi egészségért
-
Kialakulatlan, későn kialakuló szobatisztaság esetén
vagy regresszió esetén (visszaesés egy korábbi fejlődési szakaszba a már kialakult szobatisztaságból) -
Sok esetben az idegrendszer éretlensége áll az érzékelési/ szabályozási probléma hátterében. Ilyenkor a mozgásterápia megoldást nyújthat.
Stressz, szorongás, hormonproblémák vagy a test félreműködése miatt kialakuló intim tünetek kezelése
esetén egy speciális mozgássor elsajátítása, illetve gyermekpszichológiai megtámogatás illetve energetikai kezelések javasoltak (ez esetben a szülőnek és a gyermeknek egyaránt). -
A kapcsolatunk önmagunkkal, a kapcsolatunk a saját testünkkel, a kapcsolatunk másokkal, az intimitáshoz fűződő viszonyunk, a határaink tiszteletben tartása és tartatása amikor kapcsolódunk, a megtanult jó-rossz-helyes-helytelen minták és elvárások a kapcsolódásainkban és a szexualitásban....
Ha valamivel ezeken a területeken nem vagyunk hajlandóak vagy nem vagyunk képesek szembenézni, az szintén eredményezhet testi tüneteket.
És bizony megjelenhetnek ezek a tabuk és dilemmák a kamaszok nevelésében is.... -
A pszichoszomatikus megbetegedések megelőzésének fantasztikus eszköze. Speciálisan összeállított tornagyakorlatok, melyek oldják a testben (s ezzel összefüggésben a lélekben) kialakult blokkokat, stressz által okozott problémákat; ezzel egyidejűleg megtámogatva a lelki megküzdőképességet (rezilienciát).
A szenzomotoros integráció zavarai és az idegrendszeri éretlenség következményei
A le nem épült csecsemőkori reflexek, a szenzomotoros integráció zavarai, illetve az idegrendszeri éretlenség nagyon sokféle módon mutatkozhat meg a gyermekek életében – és hatással lehet a felnőttkori működésre is. Az érintett gyermekek (vagy szüleik) gyakran hosszú utat járnak be, számos szakemberrel találkozva, miközben különféle diagnózisokkal „címkéződnek”:
logopédiai problémák,
diszlexia, diszgráfia,
enuresis nocturna (éjszakai ágybavizelés), székletvisszatartás,
figyelemzavar (ADD), hiperaktivitás (ADHD),
Asperger-szindróma, autizmus spektrumzavar (ASD),
pervazív fejlődési zavar, sajátos nevelési igény (SNI),
beilleszkedési és tanulási nehézség (BTMN),
egyéb pszichés zavar (FNO-kódok), stb.
Organikus vagy funkcionális ok?
Amennyiben a háttérben szervi eltérés áll, a mozgásterápiás fejlesztés önmagában nem szünteti meg a problémát, de jelentősen javíthatja az állapotot. Ilyen esetekben is érdemes lehet mozgásalapú fejlesztést alkalmazni a funkciók támogatása érdekében.
A jó hír, hogy az esetek többségében nem szervi elváltozás áll a tünetek mögött – ezt a szakorvosi kivizsgálás rendszerint ki is zárja. Ilyenkor „csupán” a központi idegrendszer éretlensége, az érzékszervi feldolgozás és a mozgásszabályozás közötti együttműködés zavara okozza a panaszokat.
Testünk valamennyi működése ugyanis idegrendszeri irányítás alatt áll; tünetek csak okkal alakulnak ki.
Mi történik ilyenkor?
A szenzoros (érzékelési) és motoros (mozgásos) funkciók összehangolása nem megy végbe megfelelően. Ennek következménye, hogy a gyermek nem tudja elérni azt a neurológiai érettségi szintet, amely az iskolai elvárások teljesítéséhez, vagy a mindennapi önszabályozáshoz szükséges lenne.
Az ilyen elakadások esetén jó eséllyel segíthet a célirányos, szisztematikus, lehetőség szerint egyénre szabott mozgásterápia.
Ez a fejlesztés támogatja az idegrendszert abban, hogy utólagosan építse ki azokat a pályákat és funkciókat, melyek korábban nem fejlődtek ki megfelelően.
A mozgásterápia hatásmechanizmusa
A különböző mozgásprogramok (Kulcsár-féle Komplex Mozgásterápia, Dr. Stephens–Sarlós mozgásprogram, ló- vagy állatasszisztált mozgásfejlesztések) olyan célzott gyakorlatsorokból állnak, melyek:
aktiválják és integrálják a még jelen lévő csecsemőkori reflexeket,
újraszervezik a szenzoros és motoros idegrendszeri kapcsolódásokat,
elősegítik az idegrendszer érését és szinkronizációját.
Ezáltal a gyermek (vagy felnőtt) idegrendszere „utolérheti magát”, a fejlődés természetes útjára lépve.
Mitől függ a hatékonyság?
A terápia eredményessége sok tényezőtől függ:
a tünetek jellegétől és súlyosságától,
az életkortól,
a gyakorlás rendszerességétől és pontosságától,
a család életmódjától,
az idegrendszer válaszkészségétől és adaptációs képességétől.
Fontos: ezek a gyakorlatok bármely életkorban végezhetők, és jó eséllyel hoznak változást, ha megfelelően és következetesen alkalmazzák őket.
Időbeli lefutás
A mozgásos gyakorlatok hatása nem egyik napról a másikra jelentkezik, de a kitartó, rendszeres és pontos gyakorlás nyomán akár már 3 hét után megmutatkozhatnak az első pozitív jelek.
A teljes integráció viszont hónapokat, akár egy másfél évet is igénybe vehet – a haladás egyéni tempót követ, az idegrendszer alkalmazkodóképességének függvényében.
A napi otthoni gyakorlás (a gyermek számára összeállított feladatsor mennyiségétől függően) jellemzően ~30 percet igényel.
Fontos tudnivaló
A mozgásterápia nem helyettesíti a tanulást vagy a szülői nevelést.
De lehetővé teszi, hogy a gyermek olyan neurológiai állapotba kerüljön, amelyben a tanulás könnyebbé és hatékonyabbá válik.
Normál intellektusú gyermekeknél ez azt jelenti, hogy nem kell „éjjel-nappal tanulni” a kortársakkal való lépéstartáshoz.
Sérült vagy jelentős elakadásokkal küzdő gyermekeknél pedig a fejlődési hátrányok csökkenhetnek vagy teljesen eltűnhetnek.
A mozgásterápia támogatja az érzelemszabályozás és indulatkezelés fejlődését is – ez különösen fontos az iskolai beilleszkedés és társas kapcsolatok szempontjából.
Stresszoldás mint kiegészítő tényező
A tartós stressz – legyen az szülői vagy gyermeki – jelentősen lassíthatja vagy blokkolhatja a terápiás fejlődést.
Éppen ezért a legtöbb esetben szükséges, hogy a folyamatban stresszoldó technikák is szerepet kapjanak.
Ezek lehetnek:
szülőknek tanított otthoni eszközök,
energetikai módszerek (pl. traumaoldás, testkezelések),
szülői nézőpontváltást és erőbeállást segítő konzultációk.
A folyamat menete
1. Szülői konzultáció
Az első lépés minden esetben egy szülői konzultáció – általában online, de lehetőség van személyes alkalomra is.
Ez a beszélgetés segít feltérképezni a helyzetet, és elindítja a változást szülői szinten is:
oldjuk a problémával kapcsolatos félelmeket,
feltárjuk az eddigi próbálkozásokat,
megkeressük azokat a nézőpontokat, amelyek akadályozták a megoldást
2. Személyre szabott módszerválasztás
A gyermek számára legideálisabb terápiás-fejlesztő-segítő módszer a szülővel közösen kerül kiválasztásra – ez lehet:
mozgásterápia,
támogató beszélgetés,
állatasszisztált terápiás stresszoldás és képességfejlesztés
energetikai testkezelések által történő segítségnyújtás
vagy ezek kombinációja.
A cél: az adott család életébe jól illeszkedő, a gyermek számára a leghatékonyabb megoldás megtalálása.
3. Fejlesztő alkalmak
A fejlesztő alkalmak egy személyre szabottan összeállított mozgássor által támogatják meg a gyermeket, az idegrendszer érési folyamatait serkentve, mintegy meggyorsítva azt a folyamatot, melyen a gyermek fejlődése során alap esetben is keresztül menne. Ezáltal elkerülhetővé válik az iskolai a lemaradás, a mindennapi teendők és elvárások okozta nehézségek, illetve az esetlegesen emiatt kialakuló megszégyenítő élethelyzetek is.
A mozgásterápia általi megtámogatás segíti a gyermeket, hogy elérje az iskola elvárásinak megfelelő idegrendszeri fejlettséget, élménnyé, kalanddá, izgalmas felfedezéssé téve ezzel az iskolai éveket a gyermek és a szülők számára is.
A folyamatnak köszönhetően mind a szülő, mind a gyermek egyre nagyobb könnyedséggel és egyre több eszközzel fog rendelkezni, mely végül lehetővé teszi számukra, hogy a problémától sikeresen búcsút vegyenek.
A folyamat egyszerű, kiemelkedően hatékony, és egyéb terápiás módszerekhez viszonyítva rendkívül gyors is.
A gyermekkel való fejlesztő munka – beleértve a mozgásterápiát is – kizárólag a szülői konzultációkkal párhuzamosan valósulhat meg. - A tapasztalatok alapján ez az együttes támogatás hozza a leggyorsabb és legstabilabb eredményeket.
A mozgásterápia nem „csodaszer”, de az egyik leghatékonyabb eszköz az idegrendszeri érés támogatására.
A folyamatos, következetes munka eredménye valós, mérhető és életminőséget javító.
A cél nem csak a tünetek enyhítése, hanem az, hogy a gyermek (és a családja) visszataláljon a természetes fejlődés és működés örömteli útjára.
Árak és a fejlesztés folyamata:
1.lépés: Szülői konzultáció (110 perc)
2.lépés: Felmérő vizsgálat a gyermeknek (2x vagy 3x 50perc - mely történhet egyben is, a gyermek képességeitől függően)
3.lépés: Gyermekre szabott fejlesztő mozgásprogram összeállítása, s ezt követően a terápiás feladatsor megtanulása
4.lépés: Gyakorlás otthon heti 4-5 alkalommal (napi ~30 perc)
5.lépés: A megállapított szükséges mozgásterápia fajtájától függően a mozgássor otthoni gyakorlása
-vagy a tünetek megszűnéséig szükséges,
-vagy havi kontroll vizsgálatok alkalmával, a fejlesztő mozgásprogram újabb és újabb, következő szintjeinek megtanításával a mozgásprogram végéig haladva
A szülő és a gyermek számára egyaránt megtanítjuk a mozgásterápiás fejlesztés gyakorlatait, mely a felmérő vizsgálat eredménye alapján a gyermek számára legmegfelelőbb gyakorlatokat tartalmazza - emellett a gyakorlatok leírását is megkapja a szülő, és van lehetőség videó felvétel készítésére is saját gyermek tornagyakorlatának megtanulása közben az otthoni gyakorlás megkönnyítéséhez és a feladatok pontos végrehajtásához.
A felmerülő problémák, nehézségek, kérdések megbeszélésére a mozgásterápiás fejlesztéshez tartozó szülői konzultációk során van lehetőség.A kívánt eredmény eléréséig havonta 1x kontroll javasolt, illetve igény esetén és a gyermeknél fennálló probléma komplexitásának függvényében egyéni gyakorló órák is beilleszthetők a fejlesztési folyamatba - akár állatasszisztált terápiás foglalkozás keretében.
Konzultációim díja:
A gyermekeknek szóló szolgáltatások személyesen, a kiegészítő, felnőtteknek szóló konzultációk pedig online és személyes konzultáció keretében is igénybevehetők.
Az alkalmak felnőtteknek 110 percesek és a díjuk 35.000 Ft/alkalom, gyermekeknek 50 percesek és a díjuk 22.000.-/alkalom.
A fizetés átutalással, előre történik. Magánszemélyeknek és cégeknek is tudok számlát kibocsátani.
MOZGÁSTERÁPIÁS MEGTÁMOGATÁSSAL EGY ÉLETRE MEGVÁLTOZTATHATOD GYERMEKED TANULÁSHOZ, KÖZÖSSÉGHEZ ÉS ÖNMAGÁHOZ VALÓ VISZONYÁT, MAGABIZTOSSÁ TÉVE ŐT!
A mozgásterápiás fejlesztő foglalkozások keretein belül lehetősége van egy stresszoldó torna megtanulására is.
Ezt szintén együtt tanulja meg és együtt gyakorolja a szülő és a gyermek.
Hogy miről is szól?
Szervezetünkben különböző pályákon, útvonalakon folyamatosan áramlik az energia. Ettől vagyunk egészségesek, élettelteliek, kiegyensúlyozottak, vidámak, fittek. Ettől működik jól a testünk, lelkünk, szellemünk, és az agyunk is könnyebben forog, ha az energia áramlása fennakadásoktól mentes.
Van azonban, hogy görcsök, blokkok keletkeznek, melyek miatt az energia nem tud megfelelően áramlani a testben. Ilyenkor általában mi magunk is érezzük a görcsösséget vagy testünkben, vagy abban, ahogyan a mindennapjaink során érezzük magunkat.
Ennek következtében kialakulhat folyamatos feszültség, szorongás, depresszió, fásultság, kedvetlenség, kezelhetetlen intenzitású hirtelen indulatok, düh, magányra vágyás, önbántó gondolatok, kapcsolódási nehézségek, kudarcélmények, testkontroll problémák, nehézkes mozgás, a mozgásigény teljes megszűnése, nehezebb koncentráció, gyorsabb és nagyobb mértékű fáradékonyság, türelmetlenség...
Bizonyos mozdulatokkal - ezekből a mozdulatokból épül fel a Stresszoldó Torna - segíthetjük a blokkok oldását, és megfelelő intenzitású energia áramlást hozhatunk létre, ezzel visszaállítva a gördülékeny, örömteli, könnyed mindennapokat az életünkbe, és segítve a testet és a lelket az egészséges működéshez való visszatéréshez.
(A kínai orvoslásban is ezekkel a meridiánokkal dolgoznak, illetve ez, az itthon ismert fascia rendszerrel is nagyban megegyezik.)
A torna kiegészítése a pszichés és mentális megküzdést támogató, lelki rezilienciát erősítő mondatok, melyek a gyermekek számára plusz segítségként jelennek meg.